Wyzwania edukacji (w Polsce) z perspektywy psychologicznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.09

Słowa kluczowe:

edukacja tradycyjna, edukacja alternatywna, wyzwania systemu kształcenia, psychologia rozwojowa

Abstrakt

The aim of this paper is to look at the issues concerning the challenges of the modern education system, including the situation in Poland. It cannot be denied that institutionalized education is imperfect and does not develop human’s full potential. It even turns out that the current education system can be harmful to natural child’s development: it can limit child’s abilities and personal resources. Conditions of present education system are based on wrong assumptions, which contradict the psychological theories including learning processes, practicing creative thinking, intellectual, emotional and social development, and many others. All this contributes to the transfer of knowledge largely useless in everyday life or downplaying the uniqueness of the individual. It prevents learning how to flexibly adapt to the dynamic life conditions. Chances to cope with these serious challenges are various forms of alternative education that take into account the natural human development and psychological functioning.

Bibliografia

Abrosimova, Kate, 2014, 5 ways virtual reality will change education. [dostęp: 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.hypergridbusiness.com/2014/09/5-ways-virtual-reality-will-change-education/
Zobacz w Google Scholar

Bielawska-Batorowicz, Eleonora, Dudek, Bohdan (red.), 2012, Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla: polskie doświadczenia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zobacz w Google Scholar

Börsch-Haubold, Angelika, 2006, Sleep and learning, “Science in School”, 3, ss. 63-66.
Zobacz w Google Scholar

Brzezińska, Anna, Bątkowski, Michał, Kaczmarska, Dagmara, Włodarczyk, Anna, Zamęcka, Natalia, 2011, O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia, [w:] Anna Brzezińska (red.), Rozwój i wychowanie dziecka: rodzina, przedszkole, szkoła, zabawa, nauka, Poznań: UAM, ss. 12-18.
Zobacz w Google Scholar

Claxton, Guy, 2008, What’s the point of school? Rediscovering the heart of education, London: Oneworld Publications.
Zobacz w Google Scholar

Colman, Andrew, 2009, Słownik psychologii, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Dorczak, Roman, 2012, Specyfika zarządzania w edukacji – rozwój indywidualny człowieka jako wartość centralna, „Zarządzanie Publiczne”, 3, 19, ss. 39-47.
Zobacz w Google Scholar

Evenrud, Elin, 2013, Wolność nauczania – bez zestawu programów i formalnej ewaluacji – na podstawie Norweskiego Uniwersytetu Ludowego, [w:] Grzegorz Mazurkiewicz (red.), Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss.119-128.
Zobacz w Google Scholar

Gryniuk-Toruń, Iwona, 2002, Wspomaganie ucznia w rozwoju osobowym jako cel edukacji, „Annales” Sekcja "J", XIV, ss. 1-13.
Zobacz w Google Scholar

Gryniuk-Toruń, Iwona, 2008 Edukacja jako wspomaganie ucznia w rozwoj osobowym, „CKPiDN w Mielcu – Zeszyty Nauczycielskie”, 7, ss. 37-44.
Zobacz w Google Scholar

Harwas-Napierała, Barbara, Trempała, Janusz (red.), 2009, Psychologia rozwoju człowieka, tom II, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Jabłoński, Sławomir, 2001, Być bliżej dziecka. Efektywne nauczanie w ujęciu rozwojowym, „Forum Oświatowe”, 2, 25, ss. 43-59.
Zobacz w Google Scholar

Jaworska, Elżbieta, 2013, Przyczyny i konsekwencje prokrastynacji akademickiej, „Oeconomica”, 303, 72, ss. 63–72.
Zobacz w Google Scholar

Johnson, Dona, 1981, Naturally acquired learned helplessness: The relationship of school failure to achievement behavior, attributions, and self-concept, “Journal of Educational Psychology”, 73, 2, ss. 174-180.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.73.2.174

Kelly, Matthew, 2004, The rhythm of life: living every day with passion and purpose, New York: Fireside.
Zobacz w Google Scholar

Klinger, Klara, 2009, 5. maja, Bo autor nie wiedział, co miał na myśli [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/148480,bo-autor-nie-wiedzial-co-mial-na-mysli.html
Zobacz w Google Scholar

Klus-Stańska, Dorota, Nowicka, Marzenna, 2005, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Zobacz w Google Scholar

Koryś, Izabela, Michalak, Dominika, Chymkowski, Roman, 2014, Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 roku, Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Zobacz w Google Scholar

Lifelong Learning Programme, 2016, 1. marca [Oficjalna strona programu, dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.llp.org.pl/
Zobacz w Google Scholar

Lynch, Kathleen, 2012, Oświata jako miejsce zmiany: dbanie o równość i przeciwdziałanie niesprawiedliwości, [w:] Grzegorz Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacj. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss.29-64.
Zobacz w Google Scholar

Łuczyński, Jan, 2011, Zarządzanie edukacją wspierającą rozwój indywidualny uczniów, [w:] Janusz Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: PWN, ss. 379-392.
Zobacz w Google Scholar

Maruszewki, Tomasz, 2001, Psychologia poznania, Gdańsk: GWP.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.25763

Maslow, Abraham, 1943, A theory of human motivation, “Psychological Review”, 50, 4, ss. 370-396.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/h0054346

Mazurek, Maria, 2015, 27. sierpnia, Prof. Vetulani: Kto się najszybciej uczy? Sześciolatek! [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.polskatimes.pl/artykul/6399746,prof-vetulani-kto-sie-najszybciej-uczy-szesciolatek,id,t.html
Zobacz w Google Scholar

Moroz, Jacek, 2015, Rzeczywistość – poznanie – edukacja w kontekście radykalnego konstruktywizmu Ernsta von Glaserfelda, „Kultura i Edukacja”, 1, 107, ss. 71-89.
Zobacz w Google Scholar

Nakamura, Jeanne, Csikszentmihalyi, Mihaly, 2002, The concept of flow, [w:] C. Snyder, Shane Lopez (red.), Handbook of positive psychology, Oxford: Oxford University Press, ss. 89-105.
Zobacz w Google Scholar

Nosal, Czesław, 2000, Różnice indywidualne w stylach uczenia się i myślenia, „Przegląd Psychologiczny”, 43, 4, ss. 469-480.
Zobacz w Google Scholar

Obuchowska, Irena, 2003, Kochać i rozumieć, część III, Poznań: Media Rodzina.
Zobacz w Google Scholar

ONZ, 1948, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka [dostęp z 01.03.2016r.]
Zobacz w Google Scholar

Pozyskano z: http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf
Zobacz w Google Scholar

Pearson, 2014, Index - Which countries have the best schools? [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://thelearningcurve.pearson.com/index/index-ranking/overall-score-highest
Zobacz w Google Scholar

Potempa, Agnieszka, 2011, Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Finlandii – ogólny dobrostan dziecka i rodziny, rozwój i nauka, [w:] Józefa Bałachowicz, Zuzanna Zbróg (red.), Edukacja (dla) dziecka – od trzylatka do sześciolatka, Kraków: LIBRON, ss.145-154.
Zobacz w Google Scholar

Rożek, Tomasz, 2013, 12. maja, Matura na 65 proc. [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://tomasz.rozek.salon24.pl/506864,matura-na-65-proc
Zobacz w Google Scholar

Ryan, Amy, 2001, Strengthening the Safety Net: How Schools Can Help Youth with Emotional and Behavioral Needs Complete Their High School Education and Prepare for Life after School, Washington, D.C.: Special Education Programs.
Zobacz w Google Scholar

Siewiorek, Robert, 2015, Szkoła szczęśliwszych ludzi. Rozmowa z Robertem Kwaśnicą [dostęp z 15.03.2016r.] Pozyskano z: http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,19033240,szkola-szczesliwszych-ludzi-rozmowa-z-robertem-kwasnica.html
Zobacz w Google Scholar

Skura, Małgorzata, Lisicki, Michał, 2012, Dziecko wobec jakości edukacji – przedmiot czy podmiot edukacji?, [w:] Grzegorz Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 215-223.
Zobacz w Google Scholar

Strelau, Jan, 2008, Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa: SCHOLAR.
Zobacz w Google Scholar

Strelau, Jan, Doliński, Dariusz (red.), 2008, Psychologia. Podręcznik akademicki, tom I, Gdańsk: GWP.
Zobacz w Google Scholar

Taraszkiewicz, Małgorzata, 2015, Uczniowie zdolni i utalentowani, ale czy w szkole? [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: https://indywidualni.pl/edustrefa/uczniowie-zdolni-i-utalentowani.
Zobacz w Google Scholar

Terman, Lewis, Oden, Melita, 1947, The gifted child grows up. Twenty-five years’ follow-up of a superior group, Stanford, California: Stanford University Press.
Zobacz w Google Scholar

The Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], 2013, What are the social benefits of education?, “Education Indicators in Focus”, 10, ss. 1-4. Pozyskano z http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EDIF%202013--N%C2%B010%20%28eng%29--v9%20FINAL%20bis.pdf
Zobacz w Google Scholar

Trunk, Penelope, 2013, The school-to-prison pipeline is expanding [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://education.penelopetrunk.com/2013/06/17/the-school-to-prison-pipeline-is-expanding/
Zobacz w Google Scholar

Tuwim, Julian, 1923, Wierszy tom czwarty, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329.
Zobacz w Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc, Janina, 2008, Komu sprzyja szkoła? Różnice w rozwoju kompetencji poznawczych i społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Psychologia rozwojowa”, 13, 2, ss. 85-100.
Zobacz w Google Scholar

Vadeboncoeur, Jennifer, 1997, Child Development and the Purpose of Education: A Historical Context for Constructivism in Teacher Education, [w:] Virginia Richardson (red.), Constructivist Teacher Education: Building a World of New Understandings, London: Falmer Press, ss. 15-37.
Zobacz w Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska, Wielisława, 2015, Inwestowanie w dzieci. Przegląd stanowisk, [w:] Katarzyna Górniak, Tatiana Kanasz, Barbara Pasamonik, Joanna Zalewska (red.), Socjologia czasu, kultury i ubóstwa, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, ss. 256-270.
Zobacz w Google Scholar

Williams, Austin, b.d., The origins of China’s copycat culture [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.global-briefing.org/2014/01/the-origins-of-chinas-copycat-culture/
Zobacz w Google Scholar

Woźniak, Olga, 2014, A gdyby tak uwolnić dzieci od szkoły – wszystko o nauczaniu domowym i szkołach demokratycznych [dostęp z 15.03.2016r.] Pozyskano z: http://wyborcza.pl/1,75400,15596083,A_gdyby_tak_uwolnic_dzieci_od_szkoly___wszystko_o.html
Zobacz w Google Scholar

Yougblut, Christine, 1998, Educational Uses of Virtual Reality Technology, Institute for Defense Analyses.
Zobacz w Google Scholar

Younge, Gary, 2001, Space rage [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.theguardian.com/education/2001/jan/09/schools.theguardian
Zobacz w Google Scholar

Zhao, Yong, 2014a, 23. października, Fooling the Emperor: How Is Creativity Misapplied in China [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.chinausfocus.com/culture-history/fooling-the-emperor-how-is-creativity-misapplied-in-china/
Zobacz w Google Scholar

Zhao, Yong, 2014b, 10. grudnia, Common Core, don't copy China's test-prep culture [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://edition.cnn.com/2014/11/17/opinion/zhao-common-core-testing/
Zobacz w Google Scholar

Zimbardo, Philip, McCann, Vivian, Johnson, Robert, 2010a, Psychologia. Kluczowe koncepcje, tom 2, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Zimbardo, Philip, McCann, Vivian, Johnson, Robert, 2010b, Psychologia. Kluczowe koncepcje, tom 3, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

La Educación Prohibida. Doin, Germán, 2012. 145 min.
Zobacz w Google Scholar

Jak usprawnić mózg nastolatka? Vetulani, Jerzy [dostęp z 01.03.2016r.; Nagranie wykładu profesora Jerzego Vetulaniego z dnia 9. lutego 2016] Pozyskano z: https://www.youtube.com/watch?v=CkklRTu0IBU
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-03-30

Jak cytować

Cyzio, D. (2017). Wyzwania edukacji (w Polsce) z perspektywy psychologicznej. Hybris, 36(1), 139–173. https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.09