Validation of the Place Image Scale – the first phase of research

Authors

  • Sławomir Pasikowski Katedra Badań Edukacyjnych, Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.06

Keywords:

Place Image Scale, measurement, validation

Abstract

The article presents the idea of place image as a city, town or village. In the first part it focus on a review of selected methods and tools for measuring those and similar features. Next, the results of research on the original instrument for measuring the place image were presented. The investigation encompassed 400 residents. As a result of the factor analysis used, it was determined that the scale structure has a three parts. The psychometric parameters of the scale positions turned out to be satisfactory, and the coefficients of its internal consistency were acceptable.

References

Dej M., Zajda K., 2016, Kontrurbanizacja i jakość życia na wsi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, 57: 51–66.
Google Scholar

Dolnicar S., Grun B., 2013, Validly measuring destination image in survey studies, „Journal of Travel Research”, 52 (1): 3–14.
Google Scholar

Dudek-Mańkowska S., 2011, Koncepcja wizerunku miasta, [w:] Grzegorczyk A., Kochaniec A. (red.), Kreowanie wizerunku miast, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa: 42–67.
Google Scholar

Echtner C.M., Ritchie J.R., 2003, The Meaning and Mesurement of Destination Image, „The Journal of Tourism Studies”, 14 (1): 37–48.
Google Scholar

Florek M., Glińska E., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta: Od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Gallarza M., Saura I.G., Garcia H.C., 2002, Destination Image: Towards a Conceptual Framework, „Annals of Tourism Research”, 29 (1): 56–78.
Google Scholar

Hornowska E., 2009, Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (wyd. 4), Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Jankowski K., Zajenkowski M., 2009, Metody szacowania rzetelności pomiaru testem, [w:] Fronczyk K. (red.), Psychometria. Podstawowe zagadnienia, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa: 84–110.
Google Scholar

Jenkins O.H., 1999, Understanding and Measuring Tourist Destination Images, „International Journal of Tourism Research”, 1: 1–15.
Google Scholar

Lewicka M., 2005, Ways to make people active: The role of place attachment, cultural capital, and neighborhood ties, „Journal of Environmental Psychology”, 25: 381–395.
Google Scholar

Lynch K., 1960/1990, The Image of the City, (wyd. 20), The MIT Press, Cambridge.
Google Scholar

Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Mandal A., Moroń M., 2016, Skala przywiązania do miejsca – polska adaptacja The Measure of Place Attachment D. Williamsa i J. Vaske’a (2003), „Psychologia Społeczna”,2 (37): 211–222.
Google Scholar

Mańkowska M., 2010, Wprowadzenie do psychometrii, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar

Michalska A., 2002, Psychospołeczne więzi z miejscem zamieszkania na przykładzie wybranych osiedli łódzkich i wsi Brudzewice, „Studia Regionalne i Lokalne”, 1 (8): 79–100.
Google Scholar

Michalska A., 2003, Indywidualny i kolektywny wymiar identyfikacji przestrzennej, „Studia Regionalne i Lokalne”, 4 (14): 77–90.
Google Scholar

Nowacki M., Zmyślony P., 2011, The Measurement of City Image: Urban Tourism Market Segmentation, „Current Issues of Tourism Research”, 1 (1): 10–18.
Google Scholar

Pasikowski S., 2017, Metodologiczny kontekst pojęcia dyskryminacji w badaniach nad dyskryminacją społeczną, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 24 (1): 223–237.
Google Scholar

Pasikowski S., Ratkowska-Pasikowska J., 2017, Jakość życia Słupszczanek. Sprawozdanie z badań sondażowych, Niepublikowany raport wykonany na zlecenie Urzędu Miasta Słupska z rekomendacji Rady Kobiet przy Prezydencie Miasta.
Google Scholar

Pióro Z., 1962, Ekologia społeczna w urbanistyce, Arkady, Warszawa.
Google Scholar

Salesses P., Schechtner K., Hidalgo C.A., 2013, The Collaborative Image of The City: Mapping the Inequality of Urban Perception, „PLoS One”, 8 (7): 1–12.
Google Scholar

Starosta P., Brzeziński K., 2014, The Structure of Social Trust in Post-industrial Cities of Central and Eastern Europe, „Przegląd Socjologiczny”, 63 (1): 49–79.
Google Scholar

Sztabiński P.B., Sztabiński F., 1997, Przywiązanie do miejsca zamieszkania jako wymiar polskiego tradycjonalizmu, [w:] Domański H. (red.), Elementy nowego ładu, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa: 256–269.
Google Scholar

Tobiasz-Lis P., 2016, Uwarunkowania rozwoju a wizerunek miasta. Przykład Łodzi, „Barometr Regionalny”, 14 (2): 85–94.
Google Scholar

Wojciszke B., 2011, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Zajda K., 2017a, Wdrażanie innowacji społecznych przez wiejskie organizacje pozarządowe, „Wieś i Rolnictwo”, 177: 97–114.
Google Scholar

Zajda K., 2017b, Non-governmental organizations’ collaboration with local entities and their potential for implementing social innovations, „Acta Innovations”, 24: 14–21.
Google Scholar

Published

2018-03-30

How to Cite

Pasikowski, S. (2018). Validation of the Place Image Scale – the first phase of research. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (31), 87–102. https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.06