Innovation and social activity in the development of rural areas of Pomerania – on the example of educational farms

Authors

  • Gabriela Czapiewska Instytut Geografii i Studiów Regionalnych, Wydział Matematyczno-Przyrodniczy, Akademia Pomorska w Słupsku

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.03

Keywords:

Innovation, social farming, the National Educational Farm Network, Pomerania voivodeship, rural areas

Abstract

Contemporary village can not be limited to the development of agricultural production only. In a modern economy it is necessary to bring added value to the offered products or services (innovation). The National Educational Farm Network is an example of an innovative project (network) in terms of rural areas development and social activity. The idea of educational farms was established in 2011. Its aim is to popularize the agricultural aspect of villages with using of local resources. Within a few years, it has met with great interest, not only of the tourists but also the owners and institutional environment. The aim of the elaboration was to assess the activities of educational farms as an example of innovation in rural areas of Pomerania voivodeship. One of the innovative directions of diversification the rural economy are educational services based on agricultural holding potential. Currently there are 239 farms making educational activities in the National Educational Farm Network including 20 farms in the Pomeranian voivodeship. Their educational offer is a new direction of activity that fulfills the wider social mission. A rich offer of educational packages facilitates the development of this form of education in rural areas. It is directed first of all to children and school teenagers. The subject of educational programs is very diverse and concerns both plant and animal production, processing, promotion of organic food and concerns also cultural heritage and lifestyle of residents. Educational farms are a good example of innovative entrepreneurship in rural areas of Pomerania. They enable farmers to search for additional income, activate not only the local community but also enrich the local economy.

References

Bal-Woźniak T., 2004, O podmiotowych uwarunkowaniach innowacyjności, czyli pierwotnych przyczynach braku aktywności innowacyjnej, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1030, Wrocław.
Google Scholar

Barnett H., 1953, Innovation: The Basis of Cultural Change, McGraw-Hill Company, New York.
Google Scholar

Bogusz M., Kmita-Dziasek E., 2015, Zagrody edukacyjne jako przykład innowacyjnej przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, [w:] Kamińska W. (red.), Innowacyjność w turystyce wiejskiej a nowe możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich, „Studia KPZK PAN”, 163: 155–166.
Google Scholar

Brol R., Sztando A., 2011, Strategiczne kreowanie innowacyjności gospodarki lokalnej na przykładzie gminy Polkowice, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 179, Wrocław.
Google Scholar

Chodyński A., 2008, Przedsiębiorczość i innowacyjność a kompetencje – aspekty strategiczne, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas – „Zarządzanie”, 2: 31–39.
Google Scholar

Czapiewska G., 2017, Partnerstwo i współpraca w aspekcie turystyki wiejskiej Pomorza, [w:] Wojciechowska J. (red.), Sieci współpracy w turystyce wiejskiej. Stan obecnyi nowe wyzwania, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków–Łódź: 185–202.
Google Scholar

Decelle X., 2004, A Conceptual and Dynamic Approach to Innovation in Tourism, OECD, Organization of Economic Cooperation and Development, Paris: 5–12.
Google Scholar

Dobre praktyki innowacyjne. Podręcznik przedsiębiorcy, 2010, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Warszawa, http://www.msodi.mazvia.pl/pliki/e3f18d16ab7eea55a894d20c4a4a90b1.pdf.
Google Scholar

Drucker P., 1992, Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Francik A., 2003, Sterowanie procesami innowacyjnymi w organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Innowacyjna wieś pomorska, 2017, Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Lubaniu, Lubań.
Google Scholar

Jóźwiak W., 2015, Innowacje w polskich gospodarstwach rolnych, zakres ich wdrażania i znaczenie, IERiGŻ – PIB, Warszawa.
Google Scholar

Kmita-Dziasek E., 2010, Agroturystyczne gospodarstwa edukacyjne – idee i dobre przykłady, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Kmita-Dziasek E., 2011, Wprowadzenie do zagadnień edukacji w gospodarstwach rolnych, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Kmita-Dziasek E., 2014, Gospodarstwa edukacyjne w koncepcji rolnictwa zaangażowanego społecznie, Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Częstochowa.
Google Scholar

Kmita-Dziasek E., Bogusz M., 2017, Networking wiejskiej przedsiębiorczości na przykładzie Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych, [w:] Wojciechowska J. (red.), Sieci współpracy w turystyce wiejskiej. Stan obecny i nowe wyzwania, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków–Łódź: 15–133.
Google Scholar

Koncepcja i funkcjonowanie Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych, 2015, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Kopaliński W., 2000, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Świat Książki, Warszawa.
Google Scholar

Kreatywność i innowacje w Unii Europejskiej na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, 2009, „Przegląd Obszarów Wiejskich UE”, 2.
Google Scholar

Meyer-Stamer J., Schoen Ch., 2007, Rapid Appraisal of Local Innovation Systems (RALIS): Assessing And Enhancing Innovation Networks, Mesopartner working papers, Duisburg and Munich.
Google Scholar

Munro J., 2015, Accelerating Innovation in Local Government Research Project, „Public Money & Management”, 35: 219–226.
Google Scholar

Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data, 2005, 3rd Edition, OECD/Eurostat, Paris.
Google Scholar

Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Pomiar działalności naukowej i technicznej, 2008, OECD/Eurostat, Warszawa.
Google Scholar

Pietrasiński Z., 1970, Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

Pomykalski A., 2001, Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź.
Google Scholar

Poradnik. Wprowadzenie do zagadnień edukacji w gospodarstwie rolnym, 2015, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Porter M.E., 1990, The Competetive Advantage of Nations, Free Press, New York; The Macmillan Press Ltd., London (republished with a new introduction, 1998).
Google Scholar

Przyzwojska J., Wyrwas I., 2016, Innowacje w zarządzaniu publicznym i polityce społecznej. Wprowadzenie do problematyki, [w:] Przyzwojska J., Wyrwas I. (red.), Innowacje w zarządzaniu publicznym i polityce społecznej, „Przedsiębiorczość i Zarzadzanie”, 17 (4), cz. II, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź–Warszawa: 5–14.
Google Scholar

Regulamin Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych, 2015, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Sikora J., 2007, Turystyka wiejska a edukacja – różne poziomy, różne wymiary. Wstęp, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Schumpeter J.A., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

http://ksow.pl/turystyka-na-wsi.html (dostęp: 3.12.2017).
Google Scholar

http://ksow.pl/uploads/tx_library/files/10_Koncepcja_i_funkcjonowanie_Og%C3%B3lnopolskiej_Sieci_Zagr%C3%B3d_Edukacyjnych.pdf.
Google Scholar

http://lawendowaosada.pl/ (dostęp: 20.01.2018).
Google Scholar

http://podr.pl/wp-content/uploads/2017/02/alpaki-w-turystyce-1.pdf (dostęp: 3.02.2018).
Google Scholar

https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/759,pojecie.html (dostęp: 1.02.2018).
Google Scholar

http://www.dziennikbaltycki.pl/strefa-agro/wiadomosci/a/pomorski-osrodek-doradztwa-rolniczego-tworzy-na-wsi-zagrody-edukacyjne-zglos-sie,12367358/ (dostęp: 3.04.2017).
Google Scholar

http://www.zula.pl/ (dostęp: 20.01.2018).
Google Scholar

www.zagrodaedukacyjna.pl (dostęp: 31.01.2018).
Google Scholar

Published

2018-03-30

How to Cite

Czapiewska, G. (2018). Innovation and social activity in the development of rural areas of Pomerania – on the example of educational farms. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (31), 39–58. https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.03