Unter der Glasglocke: generationelle Befindlichkeiten in Zoë Jennys "Das Blütenstaubzimmer"

Autor

  • Joanna Firaza

DOI:

https://doi.org/10.18778/2196-8403.2014.10

Słowa kluczowe:

Zoë Jenny, „Kwietny pył”, ‚Fräuleinwunder‘, powieść adolescencyjna, narracja, Sylvia Plath, „Szklany klosz”, intertekstualność

Abstrakt

Debiutancka powieść Zoë Jenny Kwietny pył (1997, wydanie polskie w tłumaczeniu Reginy Tyszkiewicz, 1999) wpisuje się z jednej strony w tendencję literacką ‚Fräuleinwunder‘, z drugiej w tradycję powieści adolescencyjnej. Na uznanie zasługuje plastyczny, zmysłowy język powieści, w którym wyraża się zwrócona do wewnątrz, pierwszoosobowa perspektywa narracyjna. Podjęta tu próba szczegółowej analizy poetyki tekstu szwajcarskiej autorki wykazała zaskakujące pokrewieństwo do autobiograficznej powieści Sylvii Plath Szklany klosz (1963). Intertekstualne podejście rzuca światło na latentną intencję tekstu wyjścia poza horyzont indywidualny czy narodowy oraz na uniwersalny przekaz na temat współczesnej kondycji jednostki, który nadaje tekstowi wydźwięk tragiczny.

Bibliografia

ANDRE, THOMAS (2011): Kriegskinder und Wohlstandskinder. Die Gegenwartsliteratur als Antwort auf die 68er. Heidelberg.
Google Scholar

BLOSSER, SILVIANNE (2001): A Poetics on Edge: The Poetry and Prose of Sylvia Plath. Bern.
Google Scholar

BRAIN, TRACY (2001): The Other Sylvia Plath. Harlow.
Google Scholar

BRONFEN, ELISABETH (1998): Sylvia Plath. Michigan.
Google Scholar

FETZ, BERNHARD (2003): Was ist gegenwärtig an der gegenwärtig neuesten Literatur? Ein Quellenstudium zur Bewusstseinslage am Beispiel von Bettina Galvani, Zoë Jenny, Juli Zeh, Martin Prinz und Thomas Raab. In: ASPETSBERGER, FRIEDBERT (ed.): Trends und Motive in der (österreichischen) Gegenwartsliteratur. Innsbruck, 15-35.
Google Scholar

GANSEL, CARSTEN / ZIMNIAK, PAWEL (2011): Adoleszenz und Adoleszenzdarstellung in der Literatur – Vorbemerkungen. In: CARSTEN GANSEL / PAWEL ZIMNIAK (eds.): Zwischenzeit, Grenzüberschreitung, Aufstörung. Bilder von Adoleszenz in der deutschsprachigen Literatur. Heidelberg, 9-13.
Google Scholar

GESING, FRITZ (2001): Blütenstaub im crazy Faserland. Stimmen der Jugend am Ende des 20. Jahrhunderts. In: BOGDAL, KLAUS-MICHAEL / GUTJAHR, ORTRUD / PFEIFFER, JOACHIM (eds.): Jugend. Psychologie – Literatur – Geschichte. Würzburg, 323-350.
Google Scholar

GILL, JO (2008): The Cambridge Introduction to Sylvia Plath. Cambridge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511817007

GUSTAFSON, SUSAN E. (2007): Asymbolia and Self-Loss: Narratives of Depression by Women in Contemporary German Literature. In: Monatshefte 99/1:1-21.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/mon.2007.0009

HAGE, VOLKER: Literarisches Fräuleinwunder. In: Der Spiegel, 22.03.1999:244-246.
Google Scholar

HEFFERNAN, VALERIE (2010): Unschweizerische Schweizerliteratur? Ruth Schweikert, Peter Stamm, Zoë Jenny. In: BARKHOFF, JÜRGEN / HEFFERNAN, VALERIE (eds.): Schweiz schreiben. Zu Konstruktion und Dekonstruktion des Mythos Schweiz in der Gegenwartsliteratur. Berlin/New York, 283-295.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783484970526.6.283

JENNY, ZOË (11997 / 1999): Das Blütenstaubzimmer. München.
Google Scholar

JENNY, ZOË (2002): Beim Schreiben muss man sich die Maske vom Gesicht reißen. In: SELCHOW, STEPHANIE VON (ed.): Siehst du den Horizont? Franka Potente, Zoë Jenny et alii. über ihr Leben. Aarau/Frankfurt (M.), 74-84.
Google Scholar

KRACHT, CHRISTIAN (11995 / 1997): Faserland. Köln.
Google Scholar

MEHRFORT, SANDRA (2006): Ich-Konstruktionen in der Popliteratur – Christian Krachts „Faserland“ (1995), Alexa Hennig von Langes „Relax“ (1997) und Benjamin von Stuckrad-Barres „Soloalbum“ (1998). In: SCHLICH, JUTTA / MEHRFORT, SANDRA (eds.): Individualität als Herausforderung. Heidelberg, 181-205.
Google Scholar

PECHT, ANDREAS: Zoë Jenny kriegt die Kurve nicht: http://www.pecht.info/texte/2007/20071115.html (12.2012).
Google Scholar

PLATH, SYLVIA (1990 / 1997): Die Glasglocke. Frankfurt (M.).
Google Scholar

ZEH, JULI: Sag nicht Er zu mir oder: Vom Verschwinden des Erzählers im Autor. In: Akzente 08.2002:380f.
Google Scholar

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Firaza, J. (2014). Unter der Glasglocke: generationelle Befindlichkeiten in Zoë Jennys "Das Blütenstaubzimmer". Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, 169–184. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2014.10

Numer

Dział

Articles