Socjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych – między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.50.08Słowa kluczowe:
teorie formalne, teorie nieformalne, praktyczna mądrość, socjologia problemów społecznych, społeczny konstrukcjonizmAbstrakt
W artykule została poruszona problematyka relacji między naukami społecznymi (szczególnie socjologicznymi teoriami problemów społecznych) a praktyką rozwiązywania problemów społecznych. Związki między akademickimi teoriami a ich rozumieniem i zastosowaniem w praktyce często nie są oczywiste, a czasem w ogóle nie istnieją. Dzieje się tak, ponieważ socjologowie obawiają się, że angażowanie się w rozwiązywanie problemów społecznych może być postrzegane jako mało profesjonalne i obniży wartość ich pracy jako nauki. Praktycy z kolei są krytyczni i niechętni wobec aplikowania teorii akademickich, skłonni są raczej do tworzenia i posługiwania się własnymi teoriami (nieformalnymi będącymi konstrukcjami) opartymi na praktycznej mądrości.
W artykule przedstawiono również wyniki badań nad społecznym konstruowaniem problemu bezradności opiekuńczo-wychowawczej jako przykładu nieformalnych teorii problemów społecznych, którymi posługują się praktycy w codziennej pracy socjalnej. Teorie formalne i nieformalne są do siebie podobne i pełnią podobne funkcje, przenikają się, a ich celem jest stworzenie znaczących opowieści o problemie społecznym i przekonanie społeczeństwa do proponowanych sposobów rozwiązywania problemu.
Celem artykułu, odwołującego się do literatury przedmiotu oraz badań własnych, jest ułatwienie poszukiwania odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób prywatne, oparte na osobistych doświadczeniach teorie pracowników socjalnych stają się konstruktami społecznymi porządkującymi ich pracę w sposób podobny, jak czynią to teorie akademickie, mimo że nimi nie są. Takie teorie nieformalne mogą stanowić z jednej strony przejaw podejścia eklektycznego, z drugiej zaś ‒ mogą zmienić pracę socjalną w rytuał, który potwierdza i utrwala problemy społeczne.
Bibliografia
Arendell T. (2000), Conceiving and Investigating Motherhood: The Decade’s Scholarship, „Journal of Marriage and the Family”, Vol. 62, No. 4, s. 1192–1207.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2000.01192.x
Argyris C., Schon D. (1974), Theory in Practice: Increasing Professional Effectiveness, Jossey‒Bass, San Francisco.
Google Scholar
Beckett Ch. (2010), Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Google Scholar
Burawoy M. (2005), 2004 ASA Presidential Address – For Public Sociology, „American Sociological Review”, February, Vol. 70, pp. 4–28, polska wersja: http://burawoy.berkeley.edu/PS/Translations/Poland/ASA.Polish.pdf, 5.04.2014.
Google Scholar
Frysztacki K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Gray M., Webb S. (2012), Praca socjalna. Teorie i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Howe D. (2011), Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.
Google Scholar
Jamrozik A., Nocella L. (2000), The Sociology of Social Problems: Theoretical Perspectives and Methods of Intervention, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar
Kantowicz E. (2005), Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
Google Scholar
Knight B. (1996), Reflecting on ‘reflective practice’, „Studies in the Education of Adults”, Vol. 28, No. 2, s. 162‒184.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02660830.1996.11730638
Lishman (1996), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, [tłum. Krzysztof Czekaj], Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
Miś L. (2007), Problemy społeczne: teoria, metodologia, badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Payne M. (2005), Modern social work theory, Lyceum Books, Chicago.
Google Scholar
Pryjmachuk S. (1996), A nursing perspective on the interrelationships between theory, research and practice, „Journal of Advanced Nursing”, No. 23, s. 679–684.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1996.tb00037.x
Rubington E., Weinberg M. (2003), The Study of Social Problems: Seven Perspectives, 7th Ed., Oxford University Press, New York.
Google Scholar
Sasson T. (1995), Crime Talk, Aldine de Gruyter, Hawthorne (NY).
Google Scholar
Sibeon R. (1990), Comments on the Structure and Forms of Social Work Knowledge, „Social Work and Social Sciences Review”, Vol. 1, No. 1, s. 29–44.
Google Scholar
Spector M., Kitsuse J. (1973a), Social Problems: A Reformulation, „Social Problems”, Vol. 21, No. 2, s. 145–159.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/sp.1973.21.2.03a00010
Spector M., Kitsuse J. (1973b), Toward a Sociology of Social Problems: Social Condition, Value Judgments and Social Problems, „Social Problems”, Vol. 20, No. 4, s. 407–419.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/799704
Surette R. (2011), Media, Crime, and Criminal Justice. Images, Realities, and Policies, 4th Ed., Cengage Learning, Wadsworth.
Google Scholar
Szatur-Jaworska B. (1995), Teoretyczne podstawy pracy socjalnej, [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 106–122.
Google Scholar
Sztompka P. (1971), O pojęciu teorii w socjologii, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 19–52.
Google Scholar
Sztompka P. (1985), Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego, [w:] J. H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa, s. 9–53.
Google Scholar
Walls L., Wong-Wylie G. (2007), The social construction of motherhood: Implications and interventions, research paper presented at the Association for Research on Mothering’s 11th Annual Conference: „Maternal Health and Well-Being”, October 19‒21, 2007, Toronto, Canada.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

