Socjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych – między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznych

Autor

  • Iwona Kudlińska Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno- Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, Instytut Socjologii image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.50.08

Słowa kluczowe:

teorie formalne, teorie nieformalne, praktyczna mądrość, socjologia problemów społecznych, społeczny konstrukcjonizm

Abstrakt

W artykule została poruszona problematyka relacji między naukami społecznymi (szczególnie socjologicznymi teoriami problemów społecznych) a praktyką rozwiązywania problemów społecznych. Związki między akademickimi teoriami a ich rozumieniem i zastosowaniem w praktyce często nie są oczywiste, a czasem w ogóle nie istnieją. Dzieje się tak, ponieważ socjologowie obawiają się, że angażowanie się w rozwiązywanie problemów społecznych może być postrzegane jako mało profesjonalne i obniży wartość ich pracy jako nauki. Praktycy z kolei są krytyczni i niechętni wobec aplikowania teorii akademickich, skłonni są raczej do tworzenia i posługiwania się własnymi teoriami (nieformalnymi będącymi konstrukcjami) opartymi na praktycznej mądrości.

W artykule przedstawiono również wyniki badań nad społecznym konstruowaniem problemu bezradności opiekuńczo-wychowawczej jako przykładu nieformalnych teorii problemów społecznych, którymi posługują się praktycy w codziennej pracy socjalnej. Teorie formalne i nieformalne są do siebie podobne i pełnią podobne funkcje, przenikają się, a ich celem jest stworzenie znaczących opowieści o problemie społecznym i przekonanie społeczeństwa do proponowanych sposobów rozwiązywania problemu.

Celem artykułu, odwołującego się do literatury przedmiotu oraz badań własnych, jest ułatwienie poszukiwania odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób prywatne, oparte na osobistych doświadczeniach teorie pracowników socjalnych stają się konstruktami społecznymi porządkującymi ich pracę w sposób podobny, jak czynią to teorie akademickie, mimo że nimi nie są. Takie teorie nieformalne mogą stanowić z jednej strony przejaw podejścia eklektycznego, z drugiej zaś ‒ mogą zmienić pracę socjalną w rytuał, który potwierdza i utrwala problemy społeczne.

Bibliografia

Arendell T. (2000), Conceiving and Investigating Motherhood: The Decade’s Scholarship, „Journal of Marriage and the Family”, Vol. 62, No. 4, s. 1192–1207.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2000.01192.x

Argyris C., Schon D. (1974), Theory in Practice: Increasing Professional Effectiveness, Jossey‒Bass, San Francisco.
Google Scholar

Beckett Ch. (2010), Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Google Scholar

Burawoy M. (2005), 2004 ASA Presidential Address – For Public Sociology, „American Sociological Review”, February, Vol. 70, pp. 4–28, polska wersja: http://burawoy.berkeley.edu/PS/Translations/Poland/ASA.Polish.pdf, 5.04.2014.
Google Scholar

Frysztacki K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Gray M., Webb S. (2012), Praca socjalna. Teorie i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Howe D. (2011), Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.
Google Scholar

Jamrozik A., Nocella L. (2000), The Sociology of Social Problems: Theoretical Perspectives and Methods of Intervention, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar

Kantowicz E. (2005), Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
Google Scholar

Knight B. (1996), Reflecting on ‘reflective practice’, „Studies in the Education of Adults”, Vol. 28, No. 2, s. 162‒184.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02660830.1996.11730638

Lishman (1996), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, [tłum. Krzysztof Czekaj], Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar

Miś L. (2007), Problemy społeczne: teoria, metodologia, badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Payne M. (2005), Modern social work theory, Lyceum Books, Chicago.
Google Scholar

Pryjmachuk S. (1996), A nursing perspective on the interrelationships between theory, research and practice, „Journal of Advanced Nursing”, No. 23, s. 679–684.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1996.tb00037.x

Rubington E., Weinberg M. (2003), The Study of Social Problems: Seven Perspectives, 7th Ed., Oxford University Press, New York.
Google Scholar

Sasson T. (1995), Crime Talk, Aldine de Gruyter, Hawthorne (NY).
Google Scholar

Sibeon R. (1990), Comments on the Structure and Forms of Social Work Knowledge, „Social Work and Social Sciences Review”, Vol. 1, No. 1, s. 29–44.
Google Scholar

Spector M., Kitsuse J. (1973a), Social Problems: A Reformulation, „Social Problems”, Vol. 21, No. 2, s. 145–159.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/sp.1973.21.2.03a00010

Spector M., Kitsuse J. (1973b), Toward a Sociology of Social Problems: Social Condition, Value Judgments and Social Problems, „Social Problems”, Vol. 20, No. 4, s. 407–419.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/799704

Surette R. (2011), Media, Crime, and Criminal Justice. Images, Realities, and Policies, 4th Ed., Cengage Learning, Wadsworth.
Google Scholar

Szatur-Jaworska B. (1995), Teoretyczne podstawy pracy socjalnej, [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 106–122.
Google Scholar

Sztompka P. (1971), O pojęciu teorii w socjologii, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 19–52.
Google Scholar

Sztompka P. (1985), Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego, [w:] J. H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa, s. 9–53.
Google Scholar

Walls L., Wong-Wylie G. (2007), The social construction of motherhood: Implications and interventions, research paper presented at the Association for Research on Mothering’s 11th Annual Conference: „Maternal Health and Well-Being”, October 19‒21, 2007, Toronto, Canada.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-09-2014

Jak cytować

Kudlińska, I. (2014). Socjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych – między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (50), 137–151. https://doi.org/10.18778/0208-600X.50.08