A motive of dream fulfilment in the advertisings of the cars in the context of deep metaphors

Authors

  • Jolanta Jóźwiak Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.18778/1731-8025.14.09

Keywords:

motive of dream fulfillment, deep metaphors, marketing communication, advertising’s texts

Abstract

The aim of the paper is to present the realization of motive of dream fulfillment in cars’ advertisements. Polish and Russian advertising slogans of various brands were analyzed. It allows to discribe similarities and differences between the ways of linguistic realization of the motive in Polish and in Russian. The usage of linguistics elements is related to Zaltman’s deep metaphors. Especially the metaphors of journey and of transformation were discussed as an instrument of representing an idea of dream fulfillment in marketing communication.

References

Antos G., Opiłowski R. (2015), W drodze do lingwistyki obrazu. Kierunki rozwoju nowej subdyscypliny lingwistycznej z perspektywy polsko-niemieckiej, [w:] Tekst i dyskurs, z. 8, Warszawa−Rzeszów, s. 11−36.
Google Scholar

Awdziej M. (2011), Hedonizm i motywy hedonistyczne w reklamie, [w:] Z. Waśkowski (red.), Komunikacja rynkowa. Kultura. Perswazja. Technologia, Zeszyty naukowe 209, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 498−507.
Google Scholar

Langacker R. (2009), Gramatyka kognitywna, tłum. E. Tabakowska, M. Buchta, H. Kardela i in., Kraków.
Google Scholar

Lewicki A. M. (1998), Obraz samochodu w sloganach reklamowych (reklama prasowa), [w:] J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Język a kultura, t. 12, Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocław, s. 206−223.
Google Scholar

Taylor J. R. (2001), Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, Kraków.
Google Scholar

Zaltman G., Zaltman L. (2010), Metafora w marketingu. Jak przeniknąć umysły klientów dzięki metaforom głębokim, przeł. J. Środa, Poznań.
Google Scholar

Zimny R. (2008), Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Jóźwiak, J. (2017). A motive of dream fulfilment in the advertisings of the cars in the context of deep metaphors. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica, (14), 81–89. https://doi.org/10.18778/1731-8025.14.09