Początki kina. Rozważania filozoficzne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.33.08

Słowa kluczowe:

kino, film, początki, jaskinia Platona, pozór rzeczywistości

Abstrakt

This article centres on the beginnings of the art of cinematography as viewed from a philosophical perspective. Every art form has its beginnings, and cinema is no exeption. Nevertheless, some film theorists, as Jean Louis Baundry, have challenged this view: cinema has no genesis and no single discovery from which it sprung. The purpose of this article is to analyse these arguments in the light of the theories found in Greek philosophy.

Bibliografia

Altick, Richard, Daniel, 1978, The Shows of London. A Panoramic History of Exibitions, Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
Zobacz w Google Scholar

Arystoteles 1996, Metafizyka, t. 1, oprac. Mieczysław Albert Krąpiec, Andrzej Maryniarczyk na podst. przekł. Tadeusza Żeleźnika, Lublin: RW KUL.
Zobacz w Google Scholar

Cornford, Francis, Macdonald, 1941, The Republic of Plato, Oxford: Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar

Baudry, Jean-Louis, 1974/75, Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus, trans. Alan Williams, “Film Quarterly”, vol. XXVIII, no. 2, ss. 39–47.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1974.28.2.04a00080

Baudry, Jean-Louis, 1985, Ideologiczne skutki funkcjonowania aparatu filmowego, przeł. A. Helman, „Powiększenie”, nr 1, ss. 5–12.
Zobacz w Google Scholar

Baudry, Jean-Louis, 1986, The Apparatus: Metapsychological Approaches to the Impression of Reality in the Cinema, [w:] Philip Rosen (ed.), Narrative, Apparatus, Ideology, New York: Columbia UP, ss. 690–707.
Zobacz w Google Scholar

Flusser, Vilém, 1997, Gest wideo, przeł. Andrzej Gwóźdź, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Universitas, ss. 229–235.
Zobacz w Google Scholar

Friedberg, Anne, 2009, Mobilne i wirtualne spojrzenie w nowoczesności: flâneur/flâneuse, przeł. Monika Murawska, Michał Pabiś, Tomasz Sukiennik, Natalia Żurowska, [w:] Tomasz Majewski (red.), Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ss. 59–102.
Zobacz w Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej, 2014, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli prahistorie obrazu w ruchu, [w]: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 17–76.
Zobacz w Google Scholar

Helman, Alicja, 1986, Kino wymyślił Platon, „Kino”, nr 4, ss. 17–18.
Zobacz w Google Scholar

Irzykowski, Karol, 1977, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków: WAiF.
Zobacz w Google Scholar

Irzykowski, Karol, 1982, Dziesiąta Muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Kracauer, Siegfried, 1975, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. Wanda Wertenstein, Warszawa: WAIF.
Zobacz w Google Scholar

Metz, Christian, 1982, The Imaginary Signifier. Pscychoanalysis and the Cinema, trans. Celia Britton, Annwyl Williams, Ben Brewster, Alfred Guzzetti, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Zobacz w Google Scholar

Morin, Edgar, 1975, Kino i wyobraźnia, przeł. Konrad Eberhardt, Warszawa: PiW.
Zobacz w Google Scholar

Stróżewski, Władysław, 2005, Istnienie i sens, Kraków: ZNAK.
Zobacz w Google Scholar

Zuska, Vlastimil, 2007, Film jako/i lustro. Analiza pewnej analogii, przeł. Anna Car, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Czeska myśl filmowa, t. 2, Gdańsk: słowo-obraz-terytoria.
Zobacz w Google Scholar

Syska, Rafał, 2014, Początki kina amerykańskiego, [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 137–212.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-06-30

Jak cytować

Bastek, A. (2016). Początki kina. Rozważania filozoficzne. Hybris, 33(2), 125–149. https://doi.org/10.18778/1689-4286.33.08

Numer

Dział

Artykuły