Początki kina. Rozważania filozoficzne
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.33.08Słowa kluczowe:
kino, film, początki, jaskinia Platona, pozór rzeczywistościAbstrakt
This article centres on the beginnings of the art of cinematography as viewed from a philosophical perspective. Every art form has its beginnings, and cinema is no exeption. Nevertheless, some film theorists, as Jean Louis Baundry, have challenged this view: cinema has no genesis and no single discovery from which it sprung. The purpose of this article is to analyse these arguments in the light of the theories found in Greek philosophy.
Bibliografia
Altick, Richard, Daniel, 1978, The Shows of London. A Panoramic History of Exibitions, Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
Zobacz w Google Scholar
Arystoteles 1996, Metafizyka, t. 1, oprac. Mieczysław Albert Krąpiec, Andrzej Maryniarczyk na podst. przekł. Tadeusza Żeleźnika, Lublin: RW KUL.
Zobacz w Google Scholar
Cornford, Francis, Macdonald, 1941, The Republic of Plato, Oxford: Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar
Baudry, Jean-Louis, 1974/75, Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus, trans. Alan Williams, “Film Quarterly”, vol. XXVIII, no. 2, ss. 39–47.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1974.28.2.04a00080
Baudry, Jean-Louis, 1985, Ideologiczne skutki funkcjonowania aparatu filmowego, przeł. A. Helman, „Powiększenie”, nr 1, ss. 5–12.
Zobacz w Google Scholar
Baudry, Jean-Louis, 1986, The Apparatus: Metapsychological Approaches to the Impression of Reality in the Cinema, [w:] Philip Rosen (ed.), Narrative, Apparatus, Ideology, New York: Columbia UP, ss. 690–707.
Zobacz w Google Scholar
Flusser, Vilém, 1997, Gest wideo, przeł. Andrzej Gwóźdź, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Universitas, ss. 229–235.
Zobacz w Google Scholar
Friedberg, Anne, 2009, Mobilne i wirtualne spojrzenie w nowoczesności: flâneur/flâneuse, przeł. Monika Murawska, Michał Pabiś, Tomasz Sukiennik, Natalia Żurowska, [w:] Tomasz Majewski (red.), Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ss. 59–102.
Zobacz w Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej, 2014, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli prahistorie obrazu w ruchu, [w]: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 17–76.
Zobacz w Google Scholar
Helman, Alicja, 1986, Kino wymyślił Platon, „Kino”, nr 4, ss. 17–18.
Zobacz w Google Scholar
Irzykowski, Karol, 1977, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków: WAiF.
Zobacz w Google Scholar
Irzykowski, Karol, 1982, Dziesiąta Muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar
Kracauer, Siegfried, 1975, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. Wanda Wertenstein, Warszawa: WAIF.
Zobacz w Google Scholar
Metz, Christian, 1982, The Imaginary Signifier. Pscychoanalysis and the Cinema, trans. Celia Britton, Annwyl Williams, Ben Brewster, Alfred Guzzetti, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Zobacz w Google Scholar
Morin, Edgar, 1975, Kino i wyobraźnia, przeł. Konrad Eberhardt, Warszawa: PiW.
Zobacz w Google Scholar
Stróżewski, Władysław, 2005, Istnienie i sens, Kraków: ZNAK.
Zobacz w Google Scholar
Zuska, Vlastimil, 2007, Film jako/i lustro. Analiza pewnej analogii, przeł. Anna Car, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Czeska myśl filmowa, t. 2, Gdańsk: słowo-obraz-terytoria.
Zobacz w Google Scholar
Syska, Rafał, 2014, Początki kina amerykańskiego, [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 137–212.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
