Ludzkie zoo - ciemna strona kolekcjonerstwa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.47.04

Słowa kluczowe:

ludzkie zoo, kolekcjonerstwo, kolekcja, godność ludzka

Abstrakt

Europejski sposób klasyfikowania świata, począwszy od średniowiecza, skończywszy na XIX wieku, zakładał własny, uniwersalny system, przy pomocy którego należy określać co wartościowe, a wykluczać to co zbędne. W tym systemie, naturalnie najwyższe miejsce w hierarchii należało się Europie i Europejczykom. W wyniku takiego myślenia zakładającego wyższość jednego społeczeństwa nad drugim, powstawały tak zwane „ludzkie zoo”, stanowiące w mniemaniu ówczesnych brakujące ogniwo kolekcjonerstwa. Mowa tu o miejscach, w których żywi ludzie odgrywali sceny związane z życiem w ich rdzennym otoczeniu. Zjawisko to dla Europejczyków stanowiło namiastkę podróży do dzikiego lądu. Ludzkie zoo po raz pierwszy pojawiło się na dworach możnowładców finansujących zamorskie wyprawy do „Nowego Świata”. Rozwinięcie jego stanowią zaś XIX-wieczne „żywe obrazy” gdzie za „50 centów można było odbyć podróż dookoła świata”. Ludzkie zoo z założenia przyrównać można do osobliwych zbiorów kolekcjonerskich, stanowiących upokarzające i uwłaczające godności człowieka widowiska. Niniejsza praca ma na celu przybliżenie problematyki tytułowego zagadnienia i postawienie jej jako tematu do szerszej analizy o podłożu etycznym.  

Bibliografia

Ames E. (2009). Carl Hagenbeck’s Empire of Entertainments, Washington: University of Washington Press.
Zobacz w Google Scholar

Benjamin W. (2005). Pasaże, tłum. Ireneusz Kania, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Bergman J. (2000). Ota Benga the pygmy put on display in the zoo, CEN Technical Journal 14(1).
Zobacz w Google Scholar

Biblia Tysiąclecia (Księga Rodzaju, 6,19-20).
Zobacz w Google Scholar

Bradford, P.V.,Blume, H. (1992). Ota Benga; The Pygmy in the Zoo, New York: St. Martin's Press.
Zobacz w Google Scholar

Brits K, Cichocka A. (2009). Zróżnicowanie przekazów niewerbalnych w społeczeństwie wielokulturowym – przykład Afryki Południowej, Komunikowanie międzykulturowe, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Zobacz w Google Scholar

Corbey R. (1993). Ethnographic showcases, 1870–1930, „Cultural Anthropology” t. 8, nr 3.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/can.1993.8.3.02a00040

Crais C,Scully P. (2009). Sara Baartman and the Hottentot Venus: A Ghost Story and a Biography. Princeton: Princeton University Press.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9780691238357

Davies C. (2003). The Return of El Negro, Johannesburg: Penguin Books.
Zobacz w Google Scholar

Elsner J. Cardinal R. (1994). Introduction, The Culture of Collecting, London: Reaktion Books.
Zobacz w Google Scholar

Glenn P. (2002). Objects of Culture. Ethnology and Ethnographic Museums in Imperial Germany, North Carolina: The University of North Carolina.
Zobacz w Google Scholar

Groesen M. (2008) The Representations of the Overseas World in the De Bry Collection of Voyages (1590–1634). Lejda–Boston. Journal of Early Modern History 12 (2008) 1-24
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/138537808X297135

Kłos M. (1890). Szkice z wystawy paryskiej, Rzeszów.
Zobacz w Google Scholar

Kopaliński W. (1990). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Zobacz w Google Scholar

Luty, P. (2014). Trwa nagonka na Belgów. Internet wypomina im ludzkie zoo. https://natemat.pl/108563,trwa-nagonka-na-belgow-internet-wypomina-im-ludzkie-zoo (dostęp 28.12.2019)
Zobacz w Google Scholar

Marks K. (1953). Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej, Warszawa: Książka i Wiedza.
Zobacz w Google Scholar

Mitchell T. (1992). Orientalism and the Exhibitionary Order, Colonialism and Culture, Michigan: University of Michigan Press.
Zobacz w Google Scholar

Pawlik J. (2008). Egzotyzm – wątpliwy zachwyt odmiennością, Misje w XIX wieku, Pieniężno.
Zobacz w Google Scholar

Pawłowska A. (2006). O potrzebie tworzenia kolekcji sztuki afrykańskiej, Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice .
Zobacz w Google Scholar

Pomian K. (1996). Zbieracze i osobliwości. Paryż Wenecja XVI –XVIII wiek, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Popczyk M. (2008) Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Schreiber H. (2012) Koncepcja sztuki prymitywnej. Odkrywanie oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323522430

Schreiber H. (2014). Z „czarnych” kart historii stosunków międzynarodowych – „ludzkie zoo”, Społeczeństwo i polityka, Pułtusk, nr.2.
Zobacz w Google Scholar

Sommer M. (2003). Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
Zobacz w Google Scholar

Tuchańska B. (2012). Dlaczego prawda? Prawda jako wartość w sztuce, nauce i codzienności, Warszawa: Wydawnictwo Poltex.
Zobacz w Google Scholar

Wieczorkiewicz A. (2012). Drugie życie Saartjie Baartman, Teksty drugie, nr. 2.
Zobacz w Google Scholar

Wieczorkiewicz A. (2006) Epoki osobliwości. „Osobliwość” jako kategoria organizująca i mediująca w dyskursie muzealnym. Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Wieczorkiewicz A. (2011) Hotentocka skóra Saartjie Baartman, Teksty Drugie 2011, nr. 4.
Zobacz w Google Scholar

Yaya I. (2008) Wonders of America. The Curiosity Cabinets as a Site of Representation and Knowledge, „Journal of the History of Collections”, t. 20, vol. 2.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/jhc/fhm038

Pobrania

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Gralak, Z. (2019). Ludzkie zoo - ciemna strona kolekcjonerstwa . Hybris, 47(4), 56–74. https://doi.org/10.18778/1689-4286.47.04

Numer

Dział

Artykuły