Zupełnie inaczej. Nad książką "Nekrofilna produkcja akademicka i pieśni partyzantów" Oskara Szwabowskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.49.04

Słowa kluczowe:

uniwersytet, marksizm, autoetnografia, alienacja, edukacja, szkolnictwo wyższe, krytyka neoliberalizmu, konserwatyzm

Abstrakt

The article comments the stronger and the more disputable points of Oskar Szwabowski’s book Necrofiliac Academic Production and the Songs of Partisans (2019). The authors engage in a polemics with the assertion that autoethnography is able to depict more efficiently than other scientific discourses the reality of the university after the neo-liberal reforms. We also oppose „the workers’ perspective” as promoted by O. Szwabowski, which is to replace the traditional view of the university as an elitist site and of the faculty as a particularly privileged class. Further, the article points out at certain shortcomings of theoretical Marxism which O. Szwabowski uses to criticize and envision the change of the functioning of the academic milieu along with the transformation of the very way we perceive social research – from an individualistic and competetive perspective, to one that is collective and geared in social engagement and intervention. Ultimately, we charge Oskar Szwabowski with an inconsistency which amounts to a contradiction between his notorious call upon academics to realize that the university has become a mass-production company, and the faculty have been turned into the new proletariat, and his resonant grievance upon the poor conditions of work therein.

Bibliografia

Barnes, Barry. 1982. T. S. Kuhn and Social Science. London: Pelgrave Macmillan.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-16721-0

Bolecki, Włodzimierz. 1993. „Polowanie na postmodernistów.” Teksty Drugie 1: 3-24.
Zobacz w Google Scholar

Bellah, Robert N. 1977. „Foreword”. W Rabinow, Paul, Reflections on Fieldwork in Morocco, London: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar

Crapanzano, Vincent. 1982. Tuhami: Portrait of a Moroccan, Chicago: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Dwyer, K. 1982. Moroccan Dialogues: Anthropology in Question. Baltimore: John Hopkins University Press.
Zobacz w Google Scholar

Flemming, Ted. 2009. „Habermas o społeczeństwie obywatelskim, świecie życia i systemie: odkrywanie społecznego wymiaru teorii transformatywnej.” Tłum. Adrianna Nizińska. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 1: 29-46.
Zobacz w Google Scholar

Giroux, Henry A., Giroux, Susan S. 2004. Take Back Higher Education: Race, Youth, and the Crisis of Democracy in the Post-Civil Rights Era. New York: Palgrave MacMillan.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/9781403982667

Giroux, Henry A. 2011. Zombie Politics and Culture in the Age of Casino Capitalism. New York: Peter Lang.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1371-0

Habermas, Jürgen, 2002, Teoria działania komunikacyjnego. Tom II – Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, Tłum. Andrzej M. Kaniowski, Warszaw: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Kossakowski, Roman. 2014. „Medytacja i futbolowa gorączka. O potencjale, ograniczeniach i domknięciach autoetnografii.” Przegląd Socjologii Jakościowej 3: 96-123.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.05

Kuhn, Thomas S. 1982. Struktura rewolucji naukowych. Tłum. Helena Ostromęcka. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Gouldner, Alvin. „Co się zdarzyło w socjologii. Historyczny model rozwoju strukturalnego”. Tłum. Alina Bentkowska. W Czy kryzys socjologii?, red. J. Szacki. Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar

Markowski, Michał P. 2001. Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu. Warszawa: Sic!.
Zobacz w Google Scholar

McLaren, Peter. 1989. Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education. New York: London.
Zobacz w Google Scholar

Mezirow, Jack. 1997. „Transformation theory out of context.” Adult Education Quarterly 1: 122-142.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/074171369704800105

Rabinow, Paul. 1977. Reflections on Fieldwork in Morocco. London: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar

Sendyka, Roma. 2006. Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Sendyka, Roma. 2015. Od kultury Ja do kultury Siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Universitas, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Shaviro, Steven. 2002. „Capitalist Monster.” Historical Materialism 4: 281-290.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/15692060260474486

Siemek, Marek J. 1995. Filozofia spełnionej nowoczesności – Hegel, Wyd. UMK, Toruń.
Zobacz w Google Scholar

Szwabowski, Oskar. 2013. „Krytyka ‘oficjalnej krytyki’ neoliberalnych reform w szkolnictwie wyższym.” Praktyka Teoretyczna, 1: 143-165.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2013.1.10

Szwabowski, Oskar. 2016. „Dociekania robotnicze: analiza filozoficzna.” Forum Oświatowe 1: 77-94.
Zobacz w Google Scholar

Szwabowski, Oskar. 2014. Uniwersytet – fabryka – maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Prasa.
Zobacz w Google Scholar

Szwabowski, Oskar. 2019. Nekrofilna produkcja akademicka i pieśni partyzantów. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zobacz w Google Scholar

Zarębski, Tomasz. 2015. „Zmieńmy uniwersytet w lepszą fabrykę.” Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 1: 133-147.
Zobacz w Google Scholar

Znaniecki, Florian. 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-06-30

Jak cytować

Kruszelnicki, M., & Kruszelnicki, W. (2020). Zupełnie inaczej. Nad książką "Nekrofilna produkcja akademicka i pieśni partyzantów" Oskara Szwabowskiego. Hybris, 49(2), 64–94. https://doi.org/10.18778/1689-4286.49.04

Numer

Dział

Artykuły