Apofatyka w fenomenologicznych rozważaniach o sztuce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.51.04

Słowa kluczowe:

apofatyka, Duméry, fenomenologia, Florenski, Marion, sztuka

Abstrakt

W fenomenologii coraz częściej obserwujemy zainteresowanie filozofów wczesną myślą chrześcijańską – w tym apofatyką – co nie pozostaje bez wpływu na pojmowanie roli i znaczenia sztuki. „Niewidzialność” w sztuce oraz objawienie Boga poprzez dzieło artystyczne stanowi tajemnicę, wobec której tradycyjne modele estetyki filozoficznej nie znajdują w pełni satysfakcjonujących wyjaśnień. Teologia negatywna – wraz z kluczową dla niej drogą apofatyczną – wnosi do współczesnych debat estetycznych nową perspektywę rozumienia dzieła sztuki, a jej „redukcyjne” zastosowanie odnajdujemy zwłaszcza w teorii ikony. Analiza ikony dokonana przez Pawła Florenskiego w wielu punktach wykazuje zbieżność z kategorią „fenomenu przesyconego” Jeana-Luca Mariona, a redukcja henologiczna Henry’ego Duméry’ego — uzupełniająca i zarazem przekraczająca redukcje Edmunda Husserla — rozszerza horyzont „niewidzialnego” wymiaru sztuki o relację, jaką duch (inteligibilność) nawiązuje z Transcendencją. W niniejszym artykule wskazuję na spójność współczesnej refleksji fenomenologicznej z wczesnochrześcijańską apofatyką oraz teorią ikony, a także stawiam pytania o zasadność i przydatność tak skonstruowanej koncepcji estetyczno-teologicznej jako ogólnej filozoficznej teorii sztuki.

Bibliografia

Brabander. R. F. de (1972). Religion and Human Autonomy. Henry Duméry's Philosophy of Christianity. The Hague: Martinus Nijhoff.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-2830-1

Bierdiajew, M. (2001). Sens twórczości. Przeł. H. Paprocki. Kęty: ANTYK.
Zobacz w Google Scholar

Bułgakow, S. (2010). Światło wieczności. Przeł. J. Chmielewski. Kęty: ANTYK.
Zobacz w Google Scholar

Duméry, H. (1994). Problem Boga w filozofii religii. Przeł. I. Kania, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Evdokimov, P. (1999). Sztuka ikony. Teologia piękna. Przeł. M. Żurowska Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.
Zobacz w Google Scholar

Florenski, P. (1984). Ikonostas i inne szkice. Przeł. Z. Podgórzec. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Zobacz w Google Scholar

Gilson, E. (1987). Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich. Przeł. S. Zalewski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Zobacz w Google Scholar

Heidegger, M. (1997). Źródło dzieła sztuki. Przeł. J. Mizera. W: M. Heidegger, Drogi lasu. Przeł. J. Mizera i in. (7-62). Warszawa: Fundacja ALETHEIA.
Zobacz w Google Scholar

Henry, M. (2005). Voir l’invisible. Sur Kandinsky. Paris: Quadrige/PUF.
Zobacz w Google Scholar

Henry, M. (2006). Fenomenologia nie-intencjonalna: zadanie fenomenologii przyszłości. Przeł. J. Migasiński. W: I. Lorenc, J. Migasiński (red.), Fenomenologia francuska. Rozpoznania, interpretacje, rozwinięcia (418-437). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Zobacz w Google Scholar

Henry, M. (2012). Sztuka i fenomenologia życia. Przeł. M. Murawska. Przegląd Filozoficzno-Literacki, 34, 157-179.
Zobacz w Google Scholar

Hołda, M. (2019), Głos ukrytego Boga. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Zobacz w Google Scholar

Husserl, E. (2000). Badania logiczne. Tom 2/1. Przeł. J. Sidorek, tłumaczenie przejrzał A. Półtawski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Idziak, U. (2004). Idol i ikona. Estetyczne aspekty fenomenologii Jean-Luca Mariona. Logos i Ethos, 17, 45-63.
Zobacz w Google Scholar

Janicaud, D. (1991). Le tournant théologique de la phénoménologie française, Combas: Éditions De L'éclat.
Zobacz w Google Scholar

Kandyński, W. (1996). O duchowości w sztuce. Przeł. S. Fijałkowski. Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi.
Zobacz w Google Scholar

Lévinas, E. (2012). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Przeł. M. Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Lorenc, I., Salwa, M., Schollenberger, P. (2012). Wstęp. W: I. Lorenc, M. Salwa, P. Schollenberger (red.), Fenomen i przedstawienie. Francuska estetyka fenomenologiczna (7-24). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Zobacz w Google Scholar

Marion, J.-L. (1996). Bóg bez bycia. Przeł. M. Frankiewicz. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Marion, J.-L. (2007). Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji. Przeł. W. Starzyński. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Zobacz w Google Scholar

Marion, J.-L. (2015). De surcroît. Études sur les phénomènes saturés. Paris: Quadrige/PUF.
Zobacz w Google Scholar

Marion, J.-L. (2016). Idol i dystans. Przeł. W. Starzyński, U. Idziak-Smoczyńska. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Zobacz w Google Scholar

Merleau-Ponty, M. (1996a). Oko i umysł, Szkice o malarstwie. Przeł. S. Cichowicz, M. Ochab, E. Bieńkowska, J. Skoczylas. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/ obraz terytoria.
Zobacz w Google Scholar

Merleau-Ponty, M. (1996b). Widzialne i niewidzialne. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, R. Lis, I. Lorenc. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Migasiński, J., Pokropski, M. (2017). Słowo wstępne. W: J. Migasiński, M. Pokropski (red.), Główne problemy współczesnej fenomenologii (7-21). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323524397.pp.7-22

Murawska, M. (2017). Wprowadzenie. W: J. Migasiński, M. Pokropski (red.), Główne problemy współczesnej fenomenologii (133-149). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Panas, W. (1984). Sztuka jako ikonostas. W: P. Florenski, Ikonostas i inne szkice. Przeł. Z. Podgórzec (210-238). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Zobacz w Google Scholar

Pseudo-Dionizy Areopagita (2005). Pisma teologiczne. Przeł. M. Dzielska. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja. Przeł. K. Rosner, P. Graff. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Saison, M. (1999). Le tournant esthétique de la phénoménologie. Revue d’Esthétique, 36, 125-140.
Zobacz w Google Scholar

Siejkowski, P. OP (1994). Bóg i wiara w filozofii religii Henry Duméry’ego. W: H. Duméry, Problem Boga w filozofii religii (9-24). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Sikora, P. (2010). Logos niepojęty. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS.
Zobacz w Google Scholar

Starzyński, W. (2004). Systematyka fenomenu nasyconego w „Będąc danym” J.-L. Mariona. Logos i Ethos, 17, 18-44.
Zobacz w Google Scholar

Stein, E. (2019). Drogi poznania Boga. Przeł. G. Sowinski. Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych.
Zobacz w Google Scholar

Stępień, T. (2005). Przedmowa. W: Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne. Przeł.
Zobacz w Google Scholar

M. Dzielska (7-67). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Świtkiewicz-Blandzi, A. (2018). Pseudo-Dionizy a Grzegorz Palamas. Warszawa: Sub Lupa.
Zobacz w Google Scholar

Tarnowski, K. (1996). Jean-Luc Marion, fenomenolog miłości większej niż bycie. W: J.-L. Marion, Bóg bez bycia. Przeł. M. Frankiewicz (9-19). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Tarnowski, K. (2000). Bóg fenomenologów. Tarnów: Biblos.
Zobacz w Google Scholar

Uspienski, L. (1993), Teologia ikony. Przeł. M. Żurowska. Poznań: „W drodze”.
Zobacz w Google Scholar

Wittgenstein, L. (2012). Tractatus logico-philosophicus. Przeł. B. Wolniewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Woźniak, C. (1997). Martina Heideggera myślenie sztuki. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315884950

Pobrania

Opublikowane

2020-12-30

Jak cytować

Krawiec, A. (2020). Apofatyka w fenomenologicznych rozważaniach o sztuce. Hybris, 51(4), 80–110. https://doi.org/10.18778/1689-4286.51.04

Numer

Dział

Artykuły