The importance of transfer of knowledge and education for rural development

Authors

  • Brygida Klemens Katedra Polityki Regionalnej Wydział Ekonomii i Zarządzania Politechnika Opolska image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.01

Keywords:

education, rural areas, the dual system, knowledge transfer, knowledge

Abstract

In the article there has been reflection on the possibility of transfer of knowledge and the use of new forms of education for inhabitants of rural areas. The main goal of this article was to show the importance of knowledge and education as essential elements of rural development. The subject matter of knowledge and education is invariably connected here, because through efficient education systems we gather knowledge, which we can later process, complement and create its new resources. The article with the introduction consists of five parts. Initially, it was to analyze the concept and importance of knowledge and its diffusion for the development of rural population. Then, we investigated how the phenomenon of knowledge and education has been described in some documents of the EU, including rural areas. In the next part we examined the same issue, but in the perspective of selected documents at the national level (also with special emphasis on rural areas). In the fourth part we discussed some new forms of education and knowledge transfer feasible in rural areas. The final section presents modern information technologies possible to use in the process of education and knowledge transfer and provides examples of their use.

References

Beckmann M., Beckmann G., 2009, Kształtowanie społeczeństwa wiedzy, [w:] Poskrobko B. (red.), Wpływ idei zrównoważonego rozwoju na politykę państwa i regionów, Wydawnictwo WSE, Białystok.
Google Scholar

Bedrunka K., 2014, Kształcenie dualne w województwie opolskim jako odpowiedź na potrzeby przedsiębiorstw, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.56583/br.1067

Dale E., 1946, Audio-visual methods in teaching, Dryden Press, New York.
Google Scholar

Dolińska M., 2010, Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Drucker P.F., 1994, The age of social transformation, „The Atlantic Monthly”, 11.
Google Scholar

Dziedziczak-Foltyn A., 2013, Kształcenie zawodowe i kształcenie dualne w Polsce i województwie łódzkim. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Analiza danych zastanych, Łódź.
Google Scholar

Furmanek W., 2014, Wybrane technologie informacyjne dla edukacji – zarys problematyki, „Edukacja–Technika–Informatyka”, 2, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
Google Scholar

Grudzewski W.M., Hejduk I.K., 2004, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar

Halamska M., 2014, Struktura społeczna współczesnej polskiej wsi. Zróżnicowanie regionalne, „Wieś i Rolnictwo”, 1(162).
Google Scholar

Jasińska-Biliczak A., 2014, Transfer wiedzy w regionie – wyzwanie dla nauki, ekonomii i przedsiębiorczości regionu, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.56583/br.1062

Klej A., 2013, Wykorzystanie potencjału interaktywnych technologii w procesie dydaktycznym w oparciu o audiowizualną metodę uczenia się Edgara Dale’a, „E-mentor”, 4(51), Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Google Scholar

Klemens B., 2013, Problematyka rozwoju obszarów wiejskich w dokumentach strategicznych w perspektywie 2020 (ze szczególnym uwzględnieniem województwa opolskiego), [w:] Heffner K. (red.), Rozwój obszarów wiejskich w Polsce a polityka spójności Unii Europejskiej: stare problemy i nowe wyzwania ze szczególnym uwzględnieniem woj. opolskiego, „Studia KPZK PAN”, 154, Warszawa.
Google Scholar

Klemens B., 2014, Koncepcja klastrów a zagadnienia transferu wiedzy w perspektywie 2014–2020, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.56583/br.1052

Kształcenie dorosłych, 2009, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Kupidura T., 2014, Technologie informacyjno-komunikacyjne w projektach międzynarodowych wspierających rozwój kompetencji cyfrowych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 3(86).
Google Scholar

Kwiatkiewicz A., 2006, Edukacja zawodowa w niemieckim systemie dualnym, „E-mentor”, 1(13), Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Google Scholar

Kwiatkowska-Ciotucha D., Załuska U., 2014, Możliwości otwarcia się uczelni na kształcenie ustawiczne, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, 36, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Google Scholar

Nurzyńska I., Poczta W. (red.), 2014, Polska wieś 2014. Raport o stanie wsi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

OECD, 2001, Knowledge management in learning society, Paris.
Google Scholar

Piecuch A., 2014, Edukacja coraz bardziej mobilna, „Edukacja–Technika–Informatyka”, 2, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
Google Scholar

Piontek B., Buczek P., 2014, Integracja wiedzy i edukacji i jej znaczenie dla zarządzania rozwojem społeczno-gospodarczym, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, 39(3).
Google Scholar

Pokorska A., Kaleta A., 2012, E-learning na obszarach wiejskich Polski, [w:] „Kultura i Edukacja”, 3(89).
Google Scholar

Polska wieś 2012. Potencjał obszarów wiejskich szansą rozwoju, 2012, Kancelaria Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa.
Google Scholar

Probst G.J.B., Raub S., Romhardt K., 2002, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków.
Google Scholar

Słownik języka polskiego, 1981, t. 3, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Stalończyk I., 2014, Edukacja formalna i pozaformalna w procesie kształtowania społeczeństwa wiedzy, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, 37(1).
Google Scholar

Szafraniec K., 2012, Szanse życiowe wiejskiej młodzieży, [w:] Wilkin J., Nurzyńska I. (red.), Raport o stanie wsi. Polska wieś 2012, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Urbanikowa J., 2010, Ocena sytuacji w szkolnictwie wyższym w Polsce w zakresie problematyki uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem uznawania kompetencji zdobytych w sferze pozaformalnej z perspektywy Procesu Bolońskiego, ekspertyza na zlecenie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa, 23.03.2010, http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/Finansowanie/fundusze_europejskie/PO_KL/Projekty_systemowe/20101020_eksper-tyza_odsumowanie_urbanik1.pdf (dostęp: 18.07.2013).
Google Scholar

Zadrożniak M., 2015, Wyrównywanie szans edukacyjnych w ramach polityki spójności jako kierunek poprawy jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 380, Wrocław.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2015.380.31

Zieliński M., Gaura E., 2014, Wykształcenie jako element kapitału ludzkiego, [w:] „Organizacja i Zarządzanie”, 69, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej.
Google Scholar

Europa 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela 03.03.2010, KOM (2010) 2020, wersja ostateczna.
Google Scholar

Narodowe strategiczne ramy odniesienia 2007‒2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, 2007, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Google Scholar

Opinia Sekcji rolnictwa, rozwoju wsi i środowiska naturalnego w sprawie ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego na obszarach wiejskich, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Bruksela 11.08.2015.
Google Scholar

Program operacyjny Wiedza‒Edukacja‒Rozwój 2014‒2020, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa 17.12.2014.
Google Scholar

Program rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008‒2013, 2008, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.
Google Scholar

Program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014‒2020, 2014, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.
Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006.
Google Scholar

Strategia rozwoju kapitału ludzkiego 2020, 2013, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Google Scholar

Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012‒2020, 2012, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku, Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U., tj., 2012, art. 2, pkt. 1, z późn. zm.).
Google Scholar

http://geopark-goraswanny.pl
Google Scholar

www.eip-agri.eu
Google Scholar

http://www.europarl.europa.eu/
Google Scholar

http://www.firmyrodzinne.pl/sites/default/files/szkolimy_dualnie.pdf
Google Scholar

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms
Google Scholar

http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Klemens, B. (2015). The importance of transfer of knowledge and education for rural development. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (20), 5–23. https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.01