Urban transport accessibility in Rzeszów and Olsztyn in 2013 with the possibility of improvement after 2020

Authors

  • Sławomir Goliszek Zakład Przestrzennego Zagospodarowania Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.22.02

Keywords:

public transport, investment in infrastructure

Abstract

The article addresses the issue of improving the accessibility of public transport, assuming that infrastructure investments co-financed within the 2007–2013 and 2014–2020 EU financial perspectives have been so far and are expected to remain their prime stimulus. Accessibility of public transport has been presented using the GIS tools. The analysis compares the accessibility of public transport between the two urban centers of Olsztyn and Rzeszów, which benefit from the Development Programme of Eastern Poland. Number of residents in the two examined cities is similar, in Rzeszów 184, and in Olsztyn 175 thousand (2013). Similar population size corresponds to a comparable demand for public transport. For the purpose of analysis concerning the improvement in accessibility the two following dates have been appointed: the year 2013 as a reference point (part of investment within the EU 2007–2013 was partly completed) and 2020 (as a state after the completion of investment of the 2014–2020 financial perspective). Accessibility of public transport has been presented by the isochrones to the communications center of Olsztyn and Rzeszów (railway station), which are the planned intermodal train/bus station. The main objective of this study is to assess to what extent EU funds affect the improvement of accessibility for urban residents and to indicate in which of the analyzed urban center investments supporting public transport are anticipated to bring the most desired results. Improvement of public transport accessibility has been expressed in the number of inhabitants, area and population density located within the distance of time intervals (isochrones).

References

Bauer M., 2012, Wydzielone pasy autobusowe realizacją uprzywilejowania pojazdów transportu publicznego w ruchu, „Transport Miejski i Regionalny”, 2, s. 31–39.
Google Scholar

Goliszek S., 2014a, Poprawa dostępności miejskim transportem zbiorowym w Olsztynie w świetle inwestycji infrastrukturalnych z perspektywy UE 2014–2020, „Transport Miejski i Regionalny”, 5, s. 34–40.
Google Scholar

Goliszek S., 2014b, Zmiany dostępności komunikacją zbiorową w Lublinie w wyniku inwestycji infrastrukturalnych finansowanych z funduszy UE do roku 2020, „Transport Miejski i Regionalny”, 9, s. 15–21.
Google Scholar

Goliszek S., 2014c, Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w Białymstoku – wpływ środków z perspektywy UE na lata 2014–2020, „Transport Miejski i Regionalny”, 11, s. 19–26.
Google Scholar

Goliszek S., Rogalski M., 2014, Przestrzenno-czasowe zmiany dostępności komunikacyjnej miejskim transportem w Rzeszowie w świetle inwestycji współfinansowanych ze środków UE 2014–2020, „Transport Miejski i Regionalny”, 7, s. 23–30.
Google Scholar

Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, „Prace Geograficzne”, 227, IGiPZ PAN, Warszawa, ss. 144.
Google Scholar

Komornicki T., 2013, Analiza potrzeb inwestycyjnych i uzasadnienie założeń operacyjnych programu dla Polski Wschodniej na lata 2014–2020 w obszarze INFRASTRUKTURA DROGOWA, Ekspertyza wykonana dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa, ss. 110.
Google Scholar

Komornicki T., Bański J., Śleszyński P., Rosik P., Świątek D., Czapiewski K., Bednarek-Szczepańska M., Stępniak M., Mazur M., Wiśniewski R., Solon B., 2011, Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów (w ramach ewaluacji ex post NPR 2004–2006), Narodowa Strategia Spójności, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, ss. 131.
Google Scholar

Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wisniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Impact of the construction of motorways and expressways on socio-economic and territorial development of Poland, Ministry of Regional Development, Warsaw, ss. 212.
Google Scholar

Krawczyk G., 2013, Strategiczne zarządzanie rozwojem transportu zbiorowego w Polsce, „Transport Miejski i Regionalny”, 2, s. 3–7.
Google Scholar

Krukowski P., 2011, Zastosowanie Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) w nowoczesnym transporcie autobusowym, Prezentacja na konferencji „Miasto i Transport”, V Konferencja Naukowo-Techniczna, Warszawa.
Google Scholar

Kruszyna M., 2012a, Znaczenie węzłów przesiadkowych w miejskim transporcie zbiorowym, „Transport Miejski i Regionalny”, 1, s. 11–14.
Google Scholar

Kruszyna M., 2012b, Zintegrowane węzły przesiadkowe kolejowo-drogowe przy małych stacjach i przystankach kolejowych, „Transport Miejski i Regionalny”, 2, s. 2–4.
Google Scholar

Podoski J., 1985, Transport w miastach, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, wyd. 2 zm., Warszawa, ss. 225.
Google Scholar

Projekt: Budowa systemu integrującego transport publiczny Miasta Rzeszowa i okolic, Studium wykonalności, 2012, Kraków–Rzeszów, International Management Services Sp. z o.o. dla Gminy Rzeszów, http://www.transinfo.pl/rzeszow-na-komunikacyjnym-froncie_more_52368.html (dostęp: 2014).
Google Scholar

Puławska S., Starowicz W., 2011, Dostępność miejskich systemów transportu zbiorowego, „Transport Miejski i Regionalny”, 12, s. 6–11.
Google Scholar

Rosik P., 2013, Analiza potrzeb inwestycyjnych i uzasadnienie założeń operacyjnych programu dla Polski Wschodniej na lata 2014–2020 w obszarze TRANSPORT MIEJSKI, Ekspertyza wykonana dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 154.
Google Scholar

Rosik P., Mazur M., 2011, Poprawa jakości transportu publicznego w miastach w perspektywie finansowej 2004–2006, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG”, 18, s. 121–135.
Google Scholar

Rozkwitalska C., 1997, Koszty i korzyści transportu zbiorowego i indywidualnego w miastach, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa.
Google Scholar

Sierpiński G., 2010, Miary dostępności transportowej miast i regionów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, 1825, Katowice.
Google Scholar

Sobczyk W., 1985, Dostępność komunikacyjna w układach osadniczych miast, Komitet Badań Regionów Uprzemysłowionych, Warszawa.
Google Scholar

Studium wykonalności dla projektu: „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”, Raport Etapu III: Studium Wykonalności Projektu, 2009, International Management Services Spółka z o.o., Kraków, Jan Friedberg, Projektowanie dróg i doradztwo w zarządzaniu, Wieliczka, Kraków–Olsztyn.
Google Scholar

Studium wykonalności oraz innych niezbędnych opracowań dla projektu pn.: „Budowa systemu integrującego transport publiczny Miasta Rzeszowa i okolic”, 2010.
Google Scholar

Śleszyński P., 2011, Rozkład gęstości zaludnienia w polskich miastach, [w:] Kaczmarek S. (red.), Miasto. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 65–80.
Google Scholar

Wolański M., 2010, Możliwości zwiększenia wpływu inwestycji unijnych na poprawę dostępności komunikacyjnej transportem zbiorowym obszarów peryferyjnych, „Transport Miejski i Regionalny”, 1, s. 14–18.
Google Scholar

Wykonanie Studium Wykonalności oraz innych niezbędnych opracowań dla projektu pn.: „Budowa systemu integrującego transport publiczny Miasta Rzeszowa i okolic”, 2010.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Goliszek, S. (2015). Urban transport accessibility in Rzeszów and Olsztyn in 2013 with the possibility of improvement after 2020. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (22), 23–42. https://doi.org/10.18778/1508-1117.22.02